Papers Fotogràfics
Papers Fotogràfics és una revista editada per Fotoconnexió que té com a objectiu la difusió de treballs monogràfics sobre la història de la fotografia arreu del mon.
L’acceptació dels treballs va precedida d’una revisió per parells. Els textos candidats han de ser originals, inèdits o haver estat publicats en volums descatalogats i que, a més, no siguin accessibles en l’actualitat. També són susceptibles de publicació treballs previs que hagin estat actualitzats amb suficient profunditat.
Papers Fotogràfics publica sota llicència Creative Commons BY-NC-SA, i els permisos d’ús de les imatges que continguin les monografies corren a compte dels seus autors.
Podeu enviar les vostres propostes a secretaria@fotoconnexio.org adreçades al consell editorial de Papers Fotogràfics.
Números publicats
Papers Fotogràfics, nº 1
Fotografies, llibres i viatges.
Aurora Bertrana entre la Polinèsia i el Marroc (1926-1936)
María de los Santos García Felguera
Viatgera, escriptora, violoncel·lista, política, independent, maçona i feminista, Aurora Bertrana va il·lustrar els seus llibres de viatges, articles i novel·les amb fotografies. En els textos de la Polinèsia va usar algunes fetes pel seu marit (Denis Choffat) o comprades a empreses professionals; en el viatge al Marroc va portar la seva pròpia càmera, una Kodak que la identificava com a periodista (juntament amb el quadern de notes) i que no va poder emprar tant com li hauria agradat per múltiples dificultats, entre d’altres la de apropar-se a les dones. En aquest article analitzem el paper de les fotografies referides en el context del pensament, els escrits i la vida de l’escriptora catalana, que des dels seus primers articles les va tenir en compte com a una part important; i el paper de la pròpia càmera que funciona com un escut en situacions complicades. Aurora Bertrana planteja temes que segueixen essent crucials en la fotografia dels nostres dies, com el respecte a l’altra persona i fins i tot la renúncia a utilitzar la càmera fotogràfica per no trencar aquest respecte.
Paraules clau: Aurora Bertrana, dones, gènere, fotografia, viatges, llibres, Polinèsia, el Marroc, Catalunya, segle XX, anys 20, Zane Grey, límits de la fotografia.
Enllaç per descarregar: Fotografies, llibres i viatges. Aurora Bertrana entre la Polinèsia i el Marroc (1926-1936) (català i castellà)
Papers Fotogràfics, nº 2
Enric Bargués
Inventor de la càmera minutera amb dispositiu de còpia
Salvador Tió Sauleda
El 1917, Enric Bargués (1883-?) presentava la sol·licitud de patent d’invenció per a l’obtenció de còpies positives amb una càmera fotogràfica proveïda de laboratori i usant com a clixé una cartolina emulsionada al bromur. Amb aquest invent se substituïa el sistema ferrotípic de còpia única de les càmeres minuteres per un sistema de negatiu-positiu amb paper fotogràfic de bromur de plata convencional. Després del primer aparell de fotografia automàtica, la Bàscula fotogràfica automàtica de Joan Cantó a Barcelona el 1887, i el seu fracàs posterior, Nievsky va reprendre la idea d’una càmera amb laboratori inclòs, i utilitzant plaques seques de ferrotip, va llançar la primera càmera minutera el 1891 , i van seguir una successió de càmeres amb laboratori inclòs. Finalment, el 1917, Enric Bargués, que des del 1914 es dedicava a la construcció de càmeres fotogràfiques i havia format societat amb Pere Farias i Velasco, presentaria la patent per a una càmera amb laboratori i preparada per fer un negatiu sobre paper al gelatinobromur, i re-fotografiant-ho, obtenir la còpia positiva, també en paper al gelatino-bromur. La innovació va ser posteriorment adoptada per altres fabricants.
Paraules clau: Enric Bargués, càmera fotogràfica minutera, autòmat fotogràfic, ferrotip, gelatino-bromur, negatiu/positiu.
Enllaç per descarregar: Enric Bargués, inventor de la càmera amb dispisitiu de còpia (català i castellà)